Thursday, January 1, 2009

Kes-kes yang melibatkan blogger tahun 2008

7 OGOS

Penulis laman blog penarik beca,Abu Bakar Mohd Rashid,50 ditahan polis bagi membantu siasatan mengikut Seksyen 4 ( 1) (c) Akta Hasutan 1948 berhubung satu artikel dalam laman blognya yang memaparkan logo Polis Diraja Malaysia( PDRM) yang telah di ubahsuai.

Dalam artikel berkenaan turut disiarkan logo PDRM yang man gambar kepala harimau di tengah-tengah ditukar kepada gambar anjing manakala '$' dan 'c4' pula diletakan diruang kiri dan logo itu sepatutnya tertera Tulisan 'Allah dan Muhammad'.

selain itu,lukisan bulan dan bintang melambangkan malaysia sebagai negara islam pula digantikan dengan lambang seolah-olah lambang negara Israel.

http://penarikbeca.blogspot.com/

12 SEPTEMBER

Ahli Exco Kerajaan Negeri Selangor,Teresa kok pengendali laman web Malaysia Today,Raja Petra Kamarudin dan wartawan wanita Sin Chew Daily, Tan Hoon Cheng ditahan mengikut akta Keselamatan Dalam Negeri ( ISA)

Mereka ditahan mengikut seksyen 73 (1) akta berkenaan.Mengikut peruntukan itu mereka boleh ditahan sehingga 60 hari tanpa perbicaraan sebelum Menteri Dalam Negeri membuat keputusan sama ada penahanan itu perlu dilanjutkan.

http://mt.m2day.org/2008/content/view/13070/84/

17 SEPTEMBER

Syed Azidi Syed Aziz 38 Penulis blog Kickdefella ditahan Polis mengikut Akta hasutan .Sebelum ini ,beliau pernah mencadangkan supaya bendera malaysia dikibarkan terbalik semasa sambutan ulang tahun kemerdekaan negara.

http://kickdefella.wordpress.com/about/

23 SEPTEMBER

Penyanyi lagu rap Negaraku,Wee Meng Chee atau lebih dikenali sebagai Namewee 25,dipanggil merakam keterangan di kompleks Jabatan Siasatan Jenayah komersial(JSJK),Bukit perdana berhubung kontroversi lirik lagu terbabit yang mendapatperhatian ramai selepas tersiar di internet pada tahun lalu.

Video klip lagu rap berkenaan yang disiarkan dilaman web You tube pada tahun lalu mendapat pelbagai reaksi pelbagai daripada semua pihak kerana membangkitkan isu-isu sensitif tentang agama dan kaum


25 DISEMBER

Malaysia dikejutkan lagi dengan blog yang menghina baginda Rasullulah dan didakwa dilakukan oleh seorang wanita yang dikenali sebagai adibah ahmad namun beliau menafikan bahawa itu tulisan beliau.Dan pada masa kini siasatan kes masih berjalan di bawah akta hasutan




sorotan suka duka blogger dapat memberi pelbagai sumber maklumat kepada kita dan kita juga harus menjaga etika semasa membuat blog.semoga tahun 2009 dapat memberi sinar yang terbaik kepada semua warga blogger sekalian

No comments: